Steg 2. Körfasen
Det är, inte oväntat, i körfasen som den största delen av utsläppen släpps ut. Från bensinbilen är det direkta utsläpp från förbränningen av fossilt bränsle i motorn som ger upphov till utsläpp av växthusgaser från avgasröret. Men också utvinningen, raffineringen och transporten av bränslet till macken.
Elbilen, å andra sidan, ger inte upphov till några direkta klimatutsläpp och har inte ens något avgasrör. Däremot så ger även elbilen upphov till indirekta utsläpp från elen som måste produceras för att driva den framåt.
Utsläpp från bensinbil
För att beräkna utsläppen från körfasen har vi använt siffror från Naturvårdsverket gällande den genomsnittliga bränsleanvändningen för bensinbilar i Sverige på 5,8 liter per 100 km och sedan använt oss av Energimyndighetens sammanställning av utsläpp för drivmedel (Bensin MK1). Detta ger ett resultat på 161,30 gram CO2e per km.
Utsläpp från elbil
För att beräkna de indirekta utsläppen under körfasen från en elbil antas en snittförbrukning på 0,195 kWh per km (UCS, 2022), multiplicerat med Naturvårdsverkets rekommenderade utsläppsfaktor för elförbrukning på 90 gram CO2e per kWh. Trots att Sverige har en till största del fossilfri elproduktion, så används faktorn för den nordiska elbörsen Nordpool enligt rekommendationer från tidigare studier. Detta innebär att utsläppen från en elbil som körs i Sverige blir 17,55 gram CO2e per km.