Framtidens elbilar presenteras numera online. Det är den senaste trenden efter att Geneva Motor Show 2020 ställts in med anledningen av den rådande situationen kring coronaviruset. Låt oss titta på vilka elbilar som presenterats som framtidens bilar och vilket håll trenderna pekar inom bilindustrin.
Geneva Motor Show arrangerades första gången 1905. Sedan dess har bilmässan blivit en självklar plats för världens biltillverkare. I år skulle bilmässan arrangeras den 5-15 mars, men ställdes in. Detta efter att Schweiz förbjudit alla sammankomster med över 1 000 människor på grund av utbrottet av sars-cov-2 (coronaviruset).
Totalt skulle det i bilsalongen i Geneve visas upp närmare 100 produktionsklara bilar och över 20 konceptbilar från 52 olika tillverkare, varav minst 30% av dessa var elbilar eller laddhybrider. Flera av de stora biltillverkarna valde istället att presentera sina bilar online. Kanske var detta ändå spiken i kistan för traditionella bilmässor som Geneva? Med onlinepremiärer är det ännu fler människor som kan delta, like:a och sprida nyheterna, och tillverkarna kan direkt mäta spridning och räckvidd av premiären.
Nedan följer ett kort sammandrag av de laddbara bilar som hittills presenterats.
BMW i4
BMW visar sin nära-produktionsklara bil. En elektrisk Gran Coupé som ska lanseras 2021. Designen är dynamisk, ren och elegant. Den märkestypiska grillen har, om möjligt, växt ännu mer. Helt enkelt en perfekt BMW som råkar vara en nollutsläppsbil. Med ett batteri på cirka 80 kWh kommer räckvidden vara 600 km (WLTP) och i4 gör 0-100km/h på runt fyra sekunder. 90% av konceptbilen kommer att finnas i den produktionsklara bilen, och endast 10% kommer att förändras.
Dacia Spring Electric Show Car
Elbilskonceptet med världens längsta namn kommer i år från rumänska Renaultägda biltillverkaren Dacia. En helt eldriven crossover som lanseras 2021 med en räckvidd på över 20 mil. När bilen släpps kommer den att vara Europas billigaste elbil enligt utsago.
Hyundai Prophecy
Sydkoreanska Hyundai har visat upp sitt elbilskoncept. Inga tekniska data är ännu kända men Prophecy visar vilken väg Hyundai är på väg, designmässigt. Tittar man på insidan av bilen är avsaknaden av ratt uppenbar. Här finns istället två joysticks, något som Hyundai menar passar bättre i en autonom bil.
Koenigsegg Gemera
En bil som de flesta av oss aldrig kommer ha råd att köpa är Koenigsegg Gemera. Men, den är ändå intressant att ta med på denna lista. Bilen är nämligen märkets första bil med plats för fyra personer. Dessutom är det en laddhybrid med en trecylindrig tvålitersmotor och tre elmotorer. Namnet har Christian von Koenigseggs mamma kommit på. Det är, helt enkelt, en sammansättning av orden ge och mera. Och gissa om bilen kan ge mera! 1 734 hästkrafter och 3 500 newtonmeter tar dig från 0-100km/h på 1,9 sekunder.
Polestar Precept
Polestar visade sitt koncept redan innan bilsalongen i Geneve ställde in. Här har man satsat på minimal miljöpåverkan genom att välja material av bland annat återvunna petflaskor och uttjänta fiskenät.
Renault Morphoz
Kanske årets hittills mest överdrivna konceptbil. Morphoz är en helelektrisk crossover som kan ändra skepnad! Den kan förlängas och förkortas beroende på hur mycket kapacitet man behöver. Batteriet är på 40kWh och ska ge 40 mils räckvidd. Behöver man åka längre kan man byta batteri på bara några sekunder på speciella batteribytesstationer. Byter man till ett 50kWh batteri får man istället 70 mils räckvidd. Interiören är byggd så att passagerarna kan sitta ansikte mot ansikte för att kunna konversera eller spela spel på den inbyggda skärmen som finns mellan de två baksätena. De autonoma funktionerna gör att bilen kommer upp i nivå 3 av självkörning, vilket innebär att bilen kan ta över kontrollen i vissa situationer.
Skoda Enyaq
Denna elektriska SUV kommer att börja levereras om cirka ett år och bygger på konceptbilen Vision iV som senare kom att kallas A-SUVe. Enyaq går redan idag att förhandsboka och rykten säger att den är populär bland svenskarna. Inte mycket är känt kring de tekniska specifikationerna men räckvidden sägs vara över 50 mil enligt WLTP och dessutom ska bilen kunna dra släp upp till 1 600kg.
Volkswagen ID.4
Den tyska biljätten följer upp sin ID.3 med en elektrisk kompakt-SUV. Denna bil kallades tidigare ID Crozz men kommer alltså nu som ID.4. Bilen kommer att lanseras innan årets slut och har en räckvidd på upp till 50 mil. Vid lansering kommer bilen vara bakhjulsdriven, men en fyrhjulsdriven version följer. Volkswagen menar också att ID.4, precis som ID.3, kommer vara helt CO2-neutral. Under presentationen passade man också på att presentera Touareg R och Golf GTE, båda laddhybrider.
Aiways U6ion
Jag har ingen aning om hur man uttalar modellnamnet på denna bil, men jag vet att den kinesiska biltillverkaren Aiways satsar stenhårt för att ta sig in på den Europeiska marknaden. Detta koncept är nära produktionsklar. En crossover coupé där man satsat på en aerodynamisk design och en modern interiör. Precis som lillsyrran U5, finns här den lilla AI-baserade roboten på instrumentbrädan för att interagera med passagerarna. Än så länge är ingen teknisk data släppt kring denna bil.
Sammanfattning
Där har ni det. Framtidens elbilar och koncept som hittills presenterats. Det är ju ingen som helst tvekan om att el är i stort fokus, även hos supersportbilstillverkare. Även helt, eller delvis, autonoma bilar är nästa stora grej vilket medför att bilen blir en plats att socialisera och umgås i. AI tar mer plats i bilen och röststyrning är i princip standard numera. Dessutom går trenden mot clean och sportig interiör, helst med återvunnet material och en koldioxidneutral tillverkning. Du kan förbereda dig redan idag för framtidens elbilar genom att utrusta din fastighet med laddstationer. Låt oss hjälpa dig från idén om att kunna ladda bilar, hela vägen till driftsättning och övervakning av laddstationer samt slutligen nedmontering och återvinning. Eways innovativa molntjänster möjliggör övervakning, statistik, lastbalansering och betalningslösningar. Kontakta oss redan idag så hjälper vi dig!