(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:1335021,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); (function(w){ w.$kundo_chat=w.$kundo_chat||{}; }(this)); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '3196489153780549'); fbq('track', 'PageView'); !function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '315778758792223'); fbq('track', 'PageView');
_linkedin_partner_id = "3271324"; window._linkedin_data_partner_ids = window._linkedin_data_partner_ids || []; window._linkedin_data_partner_ids.push(_linkedin_partner_id); (function(){var s = document.getElementsByTagName("script")[0]; var b = document.createElement("script"); b.type = "text/javascript";b.async = true; b.src = "https://snap.licdn.com/li.lms-analytics/insight.min.js"; s.parentNode.insertBefore(b, s);})();

Vanliga frågor om betalning och debitering

Vilka betalalternativ erbjuder Eways när man ska ladda sin bil?

Eways laddkort/RFID-tagg
Våra laddkort är ett enkelt sätt att betala sin laddning på våra publika stationer. Du kopplar in laddkablarna och blippar därefter laddkortet mot laddstationen. Fördelen med det här betalningsalternativet är att du aldrig är beroende av mobiltäckning och du debiteras en gång i månaden. Du får då ett månadskvitto skickat till din mejl.

Parkeringsappar
Vi samarbetar med ett flertal olika parkeringsappar: EasyPark, Parkster, Mobill, Epark och Apcoa Flow. Besök respektive webbsida för att läsa mer om hur deras debitering sker.

Swish
På många av våra publika laddstationer är det möjligt att betala med Swish. Du förskottsbetalar då en fast summa oavsett hur länge du laddar bilen.

Var kan jag se aktuellt kW-pris?

Information om aktuellt kW-pris går att hitta på laddstationen, om du väljer att betala med en parkeringsapp kan du ofta även se priset där. Tänk dock på att en vissa parkeringsappar tar ut en extra serviceavgift, vilket gör att priset kan skilja sig från vad som står på laddstationen.

Om jag är laddkortsskund, vilka sätt kan jag betala på hos Eways?

För närvarande kan man som privatperson betala med ett giltigt betal- eller kreditkort (Visa/Mastercard/American Express).

Hur ofta blir jag debiterad?

Det varierar beroende på vilken betalmetod du har använt. Laddkort/tagg debiteras en gång varje månad, Swish direktdebiteras och parkeringsapparna debiterar enligt deras standardflöde. 

När debiteras laddningen via laddkort?

I början på varje månad debiteras föregående månads laddning på det betalkort som du har registrerat.

Varför ligger pengarna fortfarande reserverade trots att betalningen genomförts?

Innan debitering genomförs reserverar banken det belopp som ska dras för att säkerställa att det finns pengar på kontot. När debiteringen är genomförd släpps reservationen. I vissa fall kan det ta 1-3 bankdagar inan det är gjort, men i de allra flesta fall går det per automatik direkt.

Om det har gått fler än tre bankdagar och det fortfarande finns en reservation på ditt konto ber vi dig att kontakta din bank.

Hur uppdaterar jag mina betaluppgifter?

Du uppdaterar kortet under ”Mina sidor”. Det kan ibland behövas göra flera gånger då olika banker har olika regler kring detta.

Jag försöker uppdatera mitt kort utan framgång. Vad gör jag? 

Prova att tömma webbläsarhistoriken eller öppna webbläsaren i inkognitoläge.

Surfa inkognito:
Att surfa inkognito innebär att webbplatsen inte har tillgång till sparade cache och cookies. Det som kan uppstå om man fått ett felmeddelande en gång är att cash och cookies sparas och således också felmeddelandet dessvärre. Därav kan det vara bra att rensa cache och cookies med jämna mellanrum, alternativt surfa inkognito om man upplever problem.

Hur man gör beror på vilken webbläsare du använder men här kommer en guide för tre olika:

Chrome:
För att gå in i inkognito i Google Chrome startar du Chrome och klickar på menyn i det övre högra hörnet av fönstret. Klicka på Nytt inkognitofönster och börja surfa. Alternativt kan du trycka på Ctrl+ Shift+N.

Surfa InPrivate i Microsoft Edge:
Markera och håll ned (högerklicka) Microsoft Edge-logotypen i Aktivitetsfältet och välj Nytt InPrivate-fönster.

Safari:
Välj Safari > Inställningar i appen Safari på datorn och klicka sedan på Allmänt.
Klicka på popupmenyn Öppna Safari med och välj Ett nytt privat fönster.

Jag har blivit debiterad av Swish för en laddning som inte startade. Vad gör jag?

Swish-debiteringar som inte genererat en laddning ska återbetalas inom ett par dagar. Hör av dig till vår kundservice om du inte fått återbetalning inom en vecka.

Jag har blivit debiterad för mycket, vad gör jag? 

Om priset du blivit debiterad inte stämmer överens med vad som stod på laddstationen/skylten kan det bero på att du betalat med en parkeringsapp och att de tagit ut en extra avgift. Kontakta parkeringsappens kundservice så kan de hjälpa dig.

Om du har betalat med laddkort och blivit feldebiterad ber vi dig kontakta oss här.

Jag har inte blivit debiterad/Jag har fått ett mejl att ni inte lyckats debitera mitt kort. Vad gör jag då?

Vanliga orsaker till att debiteringen inte har gått genom är att kortets utgångsdatum har passerat, kortet saknar täckning vid debiteringstillfället eller att 3D Secure-verifiering krävdes vid debiteringstillfället. Kontrollera därför dina kortuppgifter. Ibland räcker det att lägga in samma kortuppgifter på nytt.

Jag har blivit debiterad för flera månader, varför? 

Om en debitering inte går genom görs ett flertal försök under den kommande månaden. Om det inte går att debitera görs nya försök vid nästa månadsdebitering, vilket kan innebära att du blir debiterad för flera månader vid ett tillfälle.

Det finns enstaka äldre debiteringar på mitt kvitto, hur kommer det sig?

Vi hämtar frekvent laddinformation från varje laddstation, men ibland har viss information fastnat i laddstationen, vilket gör att det i stället hämtas vid ett senare tillfälle. Om du är osäker på en debitering ska du alltid höra av dig till oss så vi kan verifiera den.

Varför står det att fakturan har överlåtits och vad menas med det?

Precis som många andra bolag använder sig Eways av ett factoringbolag, vilket innebär att fakturan ska betalas till ett annat bolag (AVIDA). Fakturaköpet innebär att AVIDA tar över fakturan, vilket kommuniceras till våra kunder som att fakturan överlåtits till AVIDA.  Fördelen för Eways är att vi som bolag får in våra pengar snabbt och kan omsätta dem i nya laddmöjligheter, bättre tjänster och snabbare service till våra kunder. Som kund märker du det endast när du betalar fakturan. Garanti och service gäller precis som vanligt och det ansvaret ligger kvar på Eways.