Ordbok om elbilsladdning | |
Volt (V) | Enheten för elektrisk spänning |
Kilowatt (kW): | Enheten för laddeffekt som i detta sammanhang avgör hastigheten på laddningen. |
Kilowattimme (kWh): | Enheten för batteriets kapacitet och hur mycket som har laddats. |
Ampere (A) | Enheten för elektrisk ström som talar om hur mycket el som går att ta ut på samma gång. Ju större säkring, högre ampere, desto mer el finns att ladda med. |
AC: | Alternating Current, växelström. Den ström som finns i vägguttaget. Måste konverteras till likström, med hjälp av en inbyggd laddare i bilen, för att ladda batteriet. |
DC: | Direct Current, likström. Den ström som finns i batteriet. Stationära snabbladdare levererar likström direkt till batteriet, utan att blanda in bilens ombordladdare. |
Enfas: | Elsystem som, förenklat, har en strömförande ledare. Ett vanligt vägguttag hemma är tex 1-fas. |
Trefas: | Elsystem som, förenklat, har tre strömförande ledare. Gör det möjligt att fördela lasten mellan tre faser och att ladda med högre effekt. |
Mode 1/2/3/4: | Olika säkerhetsnivåer för laddning. 1: Okontrollerad laddning via vanligt vägguttag, förbjuden i flera andra länder på grund av säkerhetsrisken. 2: Laddning via vanligt vägguttag med kontrolldosa på kabeln, elektronik i dosan styr och övervakar laddningen. 3: Laddning via laddstation med speciell kontakt och elektronik som styr och övervakar laddningen. 4: Snabbladdning via laddstation med speciell kontakt och hög säkerhetsnivå. |
BEV: | Battery Electric Vehicle, en helt eldriven bil med energilagring i batteri. |
PHEV: | Plug-in Hybrid Electric Vehicle, en laddhybrid som kan drivas av både el och bensin/diesel. |
RFID: | Radio Frequency Identification, kort eller bricka som används för att starta, avsluta och betala laddningen vid många laddstationer. |
Laddbox/Laddstation | En box som monteras på väggen eller stolpe som elektroniskt övervakar och styr laddningen. Finns med fast laddkabel eller med en eller två kontakter för anslutning. |
Laddkontakter | |
Floran av laddkablar med olika kontakter kan först kännas som en djungel – men ganska snart klarnar bilden. Egentligen behöver man bara veta vad som gäller för sin egna bil, information finns i manualen eller så kollar man helt enkelt på kontakten. I princip finns fem kontakter att hålla reda på. | |
Typ 1: | Rund kontakt för normalladdning (max 32 A enfas) som håller på att fasas ut i förmån för Typ 2. Vanlig för några år sedan, framför allt på asiatiska bilar. Finns bara på några enstaka modeller som säljs i dag. |
Typ 2: | Oval kontakt som EU pekat ut som standard för normalladdning (max 70 A enfas eller 63 A trefas). Kommer att finnas på alla nya elbilar och laddhybrider, de flesta som säljs i dag har den redan. |
Chademo: | Rund kontakt som är japansk standard för snabbladdning med likström. Finns framför allt på asiatiska bilar. Den stora handsken och tjocka sladden sitter alltid på laddstationen. Laddeffekt på 50 kW eller högre. |
CCS: | Tvådelad kontakt som är EU-standard för snabbladdning med likström. Kombineras bara med Typ 2, den övre delen är just en sådan kontakt. Kabeln och handsken är grova och alltid fastmonterade på laddstationen. Laddeffekt på 50 kW eller högre. |
Schuko: | Krångligt namn för en helt vanlig jordad hushållskontakt. Två hål i väggen alltså. Sitter aldrig på bilen. |
Olika typer av laddstationer | |
Publik laddare | en laddare för allmänheten, i allmänna garage, mackar, kommunala parkeringar etc. Kan vara gratis att ladda men oftast krävs någon form av betallösning |
Snabbladdare | En laddarer som ger hög effekt vilket kortar ner laddtiden, inns ofta ”på vägen” mellan större städer och tex på väg till skidorter. När man är på väg längre sträckor och vill snabbt ha laddning. Oftast dyrare att ladda på snabbladdare. |
Destinationsladdare | En destnationsladdare hittar du vid köpcentra, parkeringsplatser, träningslokaler, arbetsplatsparkeringar etc. Det är alltså på platser (destinationer) som du oftast spenderar ett par timmar på. Tanken med destinationsladdning är att du under tiden du gör ditt ärende eller är på jobbet ska kunna få lite laddning för att ta dig hem eller till nästa destination. |