Andelen laddbara bilar gick om både andelen bensin- och dieselbilar i slutet av 2020. Det finns knappast någon biltillverkare kvar som tvekar på att elektrifiering är vägen framåt och 2021 är inget undantag när det kommer till laddbara bilar. Nedan har vi listat 40 intressanta och kommande elbilar 2021.

Vill du också kunna ladda hemma?
Köp din laddbox, med eller utan installation, redan idag!
Till webbshopen

 

Ett av de mest intressanta släppen för året är Ford Mustang Mach-e. En elbil som tydligt vill vara med och fajtas mot Tesla Model 3 både prismässigt, räckviddsmässigt och designmässigt. Med en räckvidd på upp till 610 km (WLTP) skall det bli intressant att följa försäljningen.

Toyota har länge varit förespråkare för vätgas framför eldrift. Men även de har nu tagit fram en elektrifieringsstrategi. Syskonmärket blir först ut med en ren elbil. Det är SUV:en Lexus UX300e som ännu inte fått någon WLTP räckvidd, men batteristorleken på 54 kWh för en tung och stor bil skvallrar om att den verkliga räckvidden knappt blir 30 mil.

Citroën har ju varit något blek i elektrifieringssammanhang. De var med för 10 år sen och tog fram trillingarna, i form av C-zero. Men nu kommer deras nästa elbil och det är C4 som skall elektrifieras. Med ett batteri på 50kWh och en WLTP-räckvidd på 350 km kan denna bil bli intressant. Men allt beror på prislappen.

Koncernsyskonet Opel lyckades aldrig leverera sin Ampera-e till Sverige. Vi hoppas att de kommer lyckas bättre med sin Mokka-e. Batteriet är lika stort som Citroën e-C4, alltså 50 kWh och räckvidden beräknas vara 322 km WLTP.

Dacia Spring

Årets billigaste elbil blir troligen Dacia Spring Electric. Ett litet batteri på 27kWh håller nere priset, men också räckvidden som beräknas vara 225 km (WLTP). Prislappen kan nog locka en hel del kunder.

Renault har hittills haft en bra försäljning av sin elbil Zoe, men nu är dags för nästa elbil. Denna gång är det Renault Twingo som blir eldriven. Med knappa 20 mils räckvidd så siktar man i första hand in sig på kunder som mestadels rör sig inom staden.

Volkswagen-gruppen storsatsar på eldrivet. ID.3 kom ut redan under 2020 och nu följs bilen upp med ett storasyskon i form av ID.4. En SUV som tar dig upp till 520 km (WLTP) med ett pris på 514 900 kronor bådar gott och kommer sannolikt bli en storsäljare.

Koncernsyskonet Skoda bygger elbilen Enyaq iV på samma plattform. Räckvidden blir därmed ungefär samma men märkligt nog så blir det en dyrare prislapp om du väljer till lite extrautrustning. Startpriset börjar dock på under 500 000 kronor.

Ännu en elbil som bygger på samma plattform är Audi Q4 e-tron som även kommer som Sportback. Än så länge har priserna inte presenterats men räckvidden blir upp till 45 mil (WLTP).

Volkswagen-gruppen maximerar sin potential och låter även Cupra att ta del av samma plattform. Cupra presenterade elbilen Tavascan som ett koncept tidigare. Men bilen kommer troligen bli verklighet under 2021. Men först ska man släppa märkets första elbil el-Born.

Några andra tyskar som storsatsar på sitt elbilsprogram är Mercedes-Benz. Under 2021 kommer minst två elbilar att släppas i form av EQA och EQS. Inte mycket är känt ännu.

Ärkerivalen BMW har äntligen kommit igång efter att ha levt på i3 i många år. Under 2021 kommer vi att få se både iX3 och iX samt i4, varav de två senare är byggda som elbilar från grunden vilket är en viktig förutsättning för att få till en effektiv och prismässigt intressant bil.

Tesla har börjat bygga sin tyska fabrik, men har stött på en del problem på vägen. Lyckas Elon Musk lösa problemen och kommer vi få se några nya bilar från det amerikanska elbilstillverkaren under 2021? Med Elon vet man aldrig vad som är på gång. Med mycket stor sannolikhet kommer dock de första Model Y att levereras till Sverige.

Några andra som varit med i gamet länge är Nissan. De har länge levt på sin Leaf men nu är det dags att ta nästa steg. Nissan Ariya skiljer sig på många sätt från lillbrorsan Leaf. Med 87 kWh batteri kommer man upp till 50 mil (WLTP). Svenska priset kommer troligen ligga över halvmiljonen.

Vi fortsätter med asiaterna. Hyundais Ioniq sålde så pass bra att Inoniq fick bli ett helt eget varumärke. Första elbilen från det nya varumärket blir Hyundai Ioniq 5 men informationen är knapphändig.

En elbil som troligen hade sålt bra i Sverige är MG ZS5 EV. En kombi till relativt okej pris. Vi får se om den kommer att erbjudas i Sverige under 2021 eller ej.

Elbilar 2021: för stora familjen

Under 2021 kommer vi se flera intressanta eldrivna familjebilar. Mercedes släpper sin EQV. Peugeot kommer släppa sin e-Traveller och på samma plattform byggs Opel Zafira e-Life och Citroen e-SpaceTourer.

Elbilar 2021: för den händige

Den som är i behov av en pick-up kan se fram emot kommande år. Även om Tesla Cybertruck troligen inte dyker upp på de svenska vägarna finns det kanske en chans att vi får se Rivians R1T eller en Ford F-150 Electric. Båda med mycket space och god räckvidd. Om Rivian R1T kommer till Sverige så kommer troligen också R1S (SUV) bli tillgänglig här.

Elbilar 2021: för lyxliraren

Har man några slantar över som man vill lägga på en dyrare bil kommer valen bli fler nästa år. Tesla kommer börja sälja sin Roadster 2. En riktigt intressant bil som tar eldriften till en annan nivå. Eller vad sägs om 0–100 km/h på 2,1 sekunder och räckvidd på 1 000 kilometer?
Är man inte Teslafrälst kan man lägga pengarna på en Lucid Air, En lightyear One eller en Audi e-tron GT istället.

Elbilar som vi troligen inte kommer se

Kina har flera intressanta biltillverkare som stor i startgroparna att expandera till Europa. Om någon av dessa kommer till Sverige under 2021 återstår att se. De mest intressanta bilarna är i vårt tycke Byton M-byte och k-Byte samt Aiways U5 och U6ion.

De amerikanska bilmärkena har vaknat till och förstått att elbil är framtiden. GM sålde slut på sin eldrivna Hummer på nolltid. Så troligen får vi inte se några sådana i Sverige. Även Cadillac har visat upp sin eldrivna Lyric. Om den kommer till Sverige eller ej återstår att se.

Vill du också kunna ladda hemma?
Köp din laddbox, med eller utan installation, redan idag!
Till webbshopen