Med rusande elpriser i hela Sverige har vi fått flera kunder som undrar om det fortfarande är smartare att köpa elbil? Javisst, säger vi! Förutom att elbilen är överlägsen ur miljösynpunkt och driver på omställningen mot ett fossilfritt samhälle, så visar vår jämförelse nedan att elbilen fortfarande kör den billigaste milen. Det gäller dock att vara lite smart för att hålla kostnaderna nere nu under vintermånaderna med höga elpriser i hela landet. Vi hjälper dig hålla koll!

Under senaste månaderna har priset på el i hela landet stigit enormt och åtskilliga spaltmeter har ägnats åt att skriva om de ökande kostnadernas påverkan på människor och industri. Alla drabbas vi såväl privat som på våra arbetsplatser. Men hur är det egentligen för alla elbilsägare?

I december 2022 sattes nya rekord för månadsmedelpriset på el i de tre av fyra elprisområden (1,2 och 3) som Sverige delas in i, till en följd av bl.a. Rysslands invasion av Ukraina och medföljande höga gaspriser i Europa, samt begränsningar i svenska elnätet och kraftproduktionen.

I december låg elpriset på börsen (utan moms och andra avgifter) på rekordhöga:

• Elprisområde 1 (Luleå) – 206 öre per kWh
• Elprisområde 2 (Sundsvall) – 206 öre per kWh
• Elprisområde 3 (Stockholm) – 269 öre per kWh
• Elprisområde 4 (Malmö) – 271,4 öre per kWh

Lägger man till moms på 25%, elhandlarens påslag och elcertifikatsavgifter för konsumenter med rörligt avtal så motsvarar detta ett snittpris på ungefär 268 öre/kWh i norra Sverige (SE 1) och 373 öre/kWh i södra Sverige (SE4) under december månad.

Samtidigt har vi också sett att bensin- och dieselpriserna har ökat under det senaste året. Trots regeringens kritiserade skattesänkningar inför årsskiftet med 14 öre per liter på bensin och 41 öre per liter för diesel så ligger priset på bensin runt 19,3:-/litern och dieseln 23,77 kronor litern i januari 2023.

Vad kostar det då att köra elbil jämfört med en diesel eller bensinbil?

En fördel med elbilar generellt är att de har betydligt högre verkningsgrad än diesel- och bensinbilar med förbränningsmotorer. Det innebär att större andel av energin som ”tankas” in i bilen går till att driva den framåt istället för till spillvärme. De tar sig alltså betydligt längre sträcka för motsvarande mängd energi jämfört med en fossilbil, vilket är en av de främsta anledningarna till att elbilen är mer miljövänlig, men också att den har en billigare milkostnad än alternativen.

Hur många kwh drar en elbil?

Förbrukningen av el för elbilar varierar beroende på modell, körstil, väderförhållanden och andra faktorer. Men generellt sett kan man säga att de flesta elbilar förbrukar mellan 15 och 25 kWh per 100 kilometer. Till exempel kan en Nissan Leaf, som är en populär elbil, förbruka omkring 20 kWh per 100 km under normala körförhållanden. Men det är viktigt att komma ihåg att detta är en allmän siffra och den faktiska förbrukningen kan variera kraftigt beroende på specifika omständigheter.

En genomsnittlig elbil kan idag köra en mil på 1,95 kWh, eller 5,13 km per kWh, medan motsvarande bensinbil drar ungefär 0,58 liter per mil och en dieselbil 0,52 liter per mil (Naturvårdsverket). Med denna bakgrund kan vi presentera resultatet för kostnaden att köra tio mil i en elbil, dieselbil eller bensinbil nedan:

Vad blir kostnaden för att köra en elbil, bensinbil eller dieselbil tio mil?

Tabell kostnad elbil jämförelse med bensinbil och dieselbil
Tabell kostnad elbil jämförelse med bensinbil och dieselbil.

Som presenteras i resultatet ovan är elbilen fortfarande det klart billigaste alternativet, trots skenande elpriser (vilket även har bekräftats i tidigare analyser). Det är extra kostnadseffektivt för den som bor i de billigare elprisområdena i norra Sverige, men även i södra Sverige är elbilens milkostnad klart lägre. Kostnaden för elbil är mer än 50% billigare än bensin- och dieselbil per mil i norra Sverige (SE1).

Med en genomsnittlig årlig körsträcka på cirka 1200 mil blir besparingen 6100 till 8600 kronor per år, trots de höga elpriserna. Baserat på historiska data så lär elpriserna sjunka betydligt under årets varmare månader, vilket gör elbilen ännu mer fördelaktig framöver.

”Billigaste milen? Fortfarande elbilen!

Zaptec Go håller kostnaderna för att ladda elbil nere.

För de som har ett rörligt timbaserat elavtal kan laddningen bli ännu billigare, då bilen med fördel kan laddas under natten när elkostnaderna är som lägst. Just nu varierar nämligen priserna kraftigt mellan natt och dag. Som ett exempel var den billigaste timmen (vid midnatt) hela 687 procent billigare än den dyraste runt kl. 17 i elprisområde 1.

Med en smart och uppkopplad laddstation, såsom Zaptec Go som har ett inbyggt ”Eco-mode”, kan man undvika de högsta priserna och dessutom vakna upp varje dag till en bil fulladdad med energi för dagens äventyr.

Då blir det dyrt att ladda elbil…

Som nämnt ovan är det oftast på eftermiddag/kväll när många kommer hem från jobb och det används mycket ström som de rörliga elpriserna är som högst. Priserna är oftast också högre på publika laddstationer vid t.ex. köpcentrum eller offentliga parkeringar jämfört med att ladda elbilen hemma. Se nedan elprisets variation under en vanlig vardag.

Elpris Sverige timpris 5 januari 2023
(Källa: Vattenfall)

Har du fler frågor kring att köpa elbil, att skaffa laddbox eller elbilsladdning generellt?

Tveka inte på att läsa vidare på våra andra sidor, hör av dig till vår kundtjänst som har öppet dygnet runt på 010 121 94 00 eller maila oss på info@eways.se.

Tillsammans skyndar vi på omställningen mot ett fossilfritt samhälle!

Till webbshopen